رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان کرمان: زرند از شهرستان‌های برتر استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است

11:37 - 08 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۸۰۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان: زرند از شهرستان‌های برتر استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: شهرستان زرند از قبل از انقلاب به عنوان شهری معدنی معروف بوده است اما امروز این شهرستان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و در زمینه تولید و  احداث کارخانجات بزرگ جز شهرستان های بزرگ و نمونه دراستان کرمان به شمار می رود.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در همایش علمی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان زرند افزود: در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی و به برکت خون شهدا شهرستان زرند شهرستانی صنعتی، پیشرفته ومدرن می‌بینیم که با با همت مردم انقلابی، ولایی و سخت کوش خود روز به روز پیشرفت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آینده این کشور، نظام و مردم امیدوارکننده است، تصریح کرد: با وجود اینکه درگیر یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم و استکبار جهانی یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه نظام و مردم تدارک دیده است و به این خیال باطل است که شاید مردم در جنگ اقتصادی از پا در بیایند، اما وقتی انسان این پیشرفت‌ها و ظرفیت‌ها را می‌بیند، به آینده امیدوارتر می‌شود و رهبری نیز همواره بر مبنای شناخت سرمایه‌های ملی تاکید دارند که این کشور نیازی به نگاه به خارج از کشور ندارد.

رئیس کل استان کرمان تاکید کرد: مهندسان، تکنیسین‌ها و جوانان این کشور روی پای خود ایستاده اند و ظرفیت‌های بزرگی را در حوزه تولید به وجود آورده اند که این ظرفیت‌ها مایه مباهات و امیدواری بیشتر به آینده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: پس از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب توجه ویژه‌ای به مسایل تولیدی و اشتغال شده است و با رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری اتفاقات خوبی در کشور ما رخ داده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که شهرستان زرند از شهرستان های برتر استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: شهرستان زرند از قبل از انقلاب به عنوان شهری معدنی معروف بوده است اما امروز این شهرستان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و در زمینه تولید و  احداث کارخانجات بزرگ جز شهرستان های بزرگ و نمونه دراستان کرمان به شمار می رود.

وی با اشاره به این مطلب که در کنار توسعه‌های اقتصادی در کشور کمتر به مسائل فرهنگی و پیشگیرانه توجه شده است، عنوان کرد: شیرینی توسعه صنعتی بدون توجه به مسائل فرهنگی و بدون توجه به پیشگیری، پیش بینی و مقابله، تلخ خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تنوع فرهنگ و تنوع جمعیتی در یک منطقه در صورتی که مورد توجه قرار نگیرد، موجب آسیب دیدن در مسائل فرهنگی می‌شود و باید همتراز پیشرفت‌های اقتصادی به پیشرفت در این حوزه نیز دست یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که باید مردم برای پیش بینی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی پای پیش بگذارند، اظهارکرد: اجرای طرح‌ها بدون توجه به نقش مردم موفقیت آمیز نخواهد بود و باید مردم را پای کار آورد، زیرا با حضور مردم کار‌ها به راحتی و با سهولت انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: گروه‌های مختلف باید هر مشکل که می‌بینند و راهکاری به نظر آن‌ها می‌رسد ان‌ها را مطرح کنند و در این رابطه معتقدیم که راهکار‌های عرفی را باید در کنار راهکار‌های علمی در نظر گرفت. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر توجه ویژه قوه قضاییه به استفاده از ظرفیت‌های مردمی نیز اشاره و بیان کرد: در راهکار‌های مطرح شده در سند تحول قضایی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی پررنگ است و در ادامه موضوعاتی مانند صلح و سازش، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی یادآور شد: سند تحول قوه قضاییه نقش برجسته‌ای را برای مردم، فرهیختگان و اقشار مختلف جامعه دیده است و به دنبال آن هستیم که از این ظرفیت‌ها هر چه بیشتر بهره گیری کنیم.

وی بااشاره به این مطلب که در سند تحول قضایی تاکید شده که قوه قضاییه از ظرفیت‌های بومی در هر منطقه‌ای برای رفع مشکلات بهره گیری کند، تصریح کرد: متاسفانه جرم سرقت به عنوان آسیب اول در کشور و استان به شمار می‌رود، اما این جرم در شهرستان زرند بیش از ۱۳ درصد کاهش داشته است و با وجود این میزان کاهش، همچنان جرم اول شهرستان است و باید سیاست‌های اعمال شده در قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ... ادامه یابد و برای سال ۱۴۰۲ سرعت یابد تا شاهد کاهش این جرم باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که جرم سرقت وجهه شهر و استان را خراب و در بین مردم احساس ناامنی ایجاد می‌کند، ادامه داد: در کنار کار‌های مقابله‌ای در این حوزه، باید کار فرهنگی نیز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تصادفات هشت درصد در شهرستان زرند نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: همه دستگاه‌ها باید نقش خود در راستای کاهش حوادث رانندگی را به درستی ایفا کنند که در این حوزه نیز شاهد کاهش حوادث باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان: پیشگیری از وقوع جرم، اقدامی فراقوه‌ای و فرادستگاهی است

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان: زرند از شهرستان‌های برتر استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: شهرستان زرند با حضور مدیران قضایی توانمند و براساس تعامل، همراهی و همگرایی موجود بین دستگاه قضایی و نهاد‌های فرهنگی و علمی؛ به شکلی پولا و فعال در حال درخشش در استان و کشور است.

سید مهدی قویدل افزود: شهرستان زرند در حوزه پیشگیری از وقوع جرم همیشه پیشگام بوده است و جزء رتبه‌های برتر استان قرار دارد و تلاش‌های بسیار خوبی در این حوزه انجام می‌شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که همراه با پیشرفت و توسعه باید برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کرد، اظهارکرد: در قانون اساسی برای حاکمیت، تکالیف، اختیارات و اهدافی و برای مردم نیز حقوق و تکالیفی تدوین شده است.

قویدل با تاکید بر این موضوع پیشگیری از وقوع جرم فراقوه‌ای و فرابخشی و وظیفه آحاد جامعه است، تاکید کرد: همه افراد جامعه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و مسئولیت اجتماعی بر عهده دارند و بنگاه‌های اقتصادی که از ذخایر، معادن و ظرفیت‌های جامعه استفاده می‌کنند د راین حوزه مسئولیت بیشتری دارند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: انتظار داریم زیرساخت‌هایی را در مسائل مختلف در شهرستان زرند ایجاد کنیم، زیرا این شهرستان از نظر اقتصادی، معادن و بنگاه‌های اقتصادی و نیز در حوزه گردشگری و کشاورزی ظرفیت‌هایی دارد و باید و وضعیت راه‌های مواصلاتی با حجم تردد‌ها تناسب داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه شورای پیشگیری از وقوع جرم، گفت: این شورا یک شورای راهبردی و تصمیم ساز و دارای ضمانت اجرا است و می‌تواند به خوبی در بسیاری از حوزه‌ها کمک کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دستاه قضایی شهرستان زرند در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اقدامات خوب و اثرگذاری داشته است، تصریح کرد: از ابتدای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان کرمان تاکنون بیش از ۵۷۶ پرونده در این ستاد مطرح شده که بنا به گزارش فعالان اقتصادی، از بیکار شدن بیش از ۲۲ هزار نفر جلوگیری شده است.

قویدل ادامه داد: در ۱۱ ماه امسال ۱۴۸ پرونده در ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان مطرح شده و در قالب ۴۰ جلسه ستاد استانی مورد رسیدگی قرار گرفته است که در نهایت از بیکار شدن ۷۵۰۰ کارگر جلوگیری شده است.

امام جمعه شهرستان زرند نیز در این آیین گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بر تحقق ایران قوی به صورت ویژه‌ای تاکید داشته اند و از این رو تحقق این ایران قوی باید در دستور کار همه ما قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با اشاره به این مطلب که راهبرد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق ایران قوی تا حدودی محقق شده است، افزود: بر این مبنا در بسیاری از حوزه‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست یافته ایم و در برخی از این موارد به عنوان قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی شناخته می‌شویم.

وی با اشاره به این مطلب که همکاری مردم ضامن مبارزه اثرگذار با ظلم و جور است، تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مهم جامعه قوی این است که جامعه عاری از ظلم، جور و فساد باشد و برای تحقق ایران قوی باید با ظلم و فساد مبارزه کرده و در مسیر پیشگیری از وقوع جرم نیز تلاش شود.

فرماندار شهرستان زرند نیز گفت: آسیب‌های اجتماعی از مشکلات جوامع بشری در قرن‌های مختلف بوده است و میلیون‌ها انسان نیز درگیر این موضوعات بوده اند و متاسفانه این موارد روند رو به رشدی داشته است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

سیدرضا حسینی نژاد با اشاره به این مطلب که آسیب‌های اجتماعی نظم جامعه را بر هم زده و هنجار‌های جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد، اظهارکرد: مداخله اصولی و به هنگام در مباحث مربوط به آسیب‌های اجتماعی و عزم همگانی برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد.

رئیس دادگستری شهرستان زرند نیز گفت:دستگاه قضایی شهرستان زرند در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، عمل به تاکیدات ریاست قوه قضاییه و به منظور تحقق ارشادات ریاست کل دادگستری استان کرمان، رویکرد پیشگیرانه محور با مشارکت‌های مردم و نهاد‌های مردمی و عمومی شهرستان را بر عهده گرفته و این مهم را در جلسه شورای پیشگیری از وقوع بزه شهرستان پیش می‌برد.

 ابوالفضل فرحبخش، جلوگیری از افزایش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی از طریق استفاده از ظرفیت مصلحین و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی را از اهداف اصلی شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند برشمرد و افزود: از مجموع ۵۸۶ پرونده ارجاع شده به مصلحین شهرستان زرند در ۱۱ ماهه سال جاری، ۳۸۷ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

وی تاکید کرد: آسیب زدایی از خانواده زندانیان با استفاده از ظرفیت انجمن حمایت زندان به صورت ویژه در شهرستان زرند پیگیری شده و تاثیرات بسیار خوبی داشته است.

رئیس دادگستری شهرستان زرند تصریح کرد: با ورود شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند و رفع مشکلات گردنه عیسی آباد شاهد کاهش ۱۸۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در این منطقه بوده ایم.
دکتر فرحبخش به وجود معادن، مدیران توانمند صنعتی و اشتغال زایی برای بیش از هفت هزار جوان شهرستان زرند اشاره و بیان کرد: با اشتغال زایی، جرایم کاهش خواهد یافت.

وی بر رفع برخی مشکلات موجود در محور‌های مواصلاتی این شهرستان با همکاری صنایع فعال در شهرستان بر مبنای مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها تاکید کرد و ادامه داد: واحد‌های صنعتی شهرستان ضمن بهره مندی از منافع مسیر‌های مواصلاتی، باید در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود به ساماندهی این مسیر‌ها توجه داشته باشند و تاکنون نیز همراهی بسیار خوبی در این حوزه انجام شده است.

رئیس دادگستری شهرستان زرند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال جاری بااجرای طرح جامع پیشگیری از سرقت اموال مردم در شهرستان زرند، شاهد کاهش ۱۵.۵ درصدی جرایم این حوزه بوده ایم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *